

Köpa båt utomlands
Innehållsförteckning
Att köpa båt utomlands kan vara ett bra alternativ om du vill spara pengar eller få tag på en modell som inte finns i Sverige. Men det finns också fallgropar du ska akta dig för. I den här guiden går vi igenom sådant som moms, registrering, försäkring och sjösättning – det vill säga det mesta du behöver ha koll på om du ska köpa båt utomlands.
För- och nackdelar med att köpa båt utomlands
Det som brukar locka med att köpa båt utomlands är de ofta lägre priserna samt tillgång till ett bredare utbud av båtar. Men du måste också tänka på att det innebär mer administration och ansvar för dig som köpare. Förutom utmaningen i att det är svårare att kontrollera båtens skick och historik behöver du undersöka vilka extra kostnader det kan innebära för dig som ska köpa båt utomlands. Exempel på dessa kostnader är moms, tull och transport.
Det är viktigt att du gör en noggrann kalkyl för köpet, annars kan den tänkta besparingen snabbt äts upp av oförutsedda utgifter. Kalkylen kan du sedan med fördel jämföra med ett köp av en likvärdig båt hos en svensk återförsäljare.

Köpa båt utomlands – moms, tull och dokumentation
När du ska köpa båt utomlands måste du undersöka om du ska betala moms och tullavgift.
Moms på båt inom EU
Om du ska betala moms eller inte på en båt du köpt i ett EU-land avgörs av dessa faktorer:
- Om båten är ny (under tre månader eller har gått under hundra timmar) måste du betala svensk moms.
- Om båten är begagnad och momsen är betald i EU behöver du inte betala moms, eftersom moms redan betalats en gång.
Viktigt att veta är att du behöver kunna uppvisa dokument som styrker att momsen redan är betald. Annars kan du behöva betala moms även om båten är begagnad.
Moms på båt utanför EU
Ska du köpa båt från ett land utanför EU ska du alltid betala svensk moms. Momsen är 25 procent och beräknas vanligtvis på inköpsvärdet samt kostnad för frakt och försäkring.
Tull
Inom EU behöver du inte betala tullavgift. Det beror på att det är fri rörlighet mellan länder inom EU. Om du däremot importerar en båt från ett land utanför EU behöver du betala tullavgift. Tullavgiften baseras på summan av båtens inköpsvärde, frakt och försäkring.
Transportera hem båten
När du köper båt utomlands behöver du också få hem båten, vilket förutom tid innebär kostnader, administration och ansvar. Om du transporterar själv med båttrailer krävs rätt utrustning och kunskap. Saker att tänka på:
- Har du rätt körkort för att dra båten?
- Får trailern lasta båtens vikt och längd?
- Är båten korrekt surrad och skyddad?
- Krävs det särskilda tillstånd eller registrering?
Läs gärna vår guide om transport av båt på trailer för fler tips.
Försäkring och CE-märkning
Två viktiga saker när du ska köpa båt utomlands är försäkring och CE-märkning. Se till att du tecknar en svensk båtförsäkring som har ett tillägg i form av utökat geografiskt område. På det viset är båten skyddad även under transporten tillbaka till Sverige.
Du behöver också se till att din båt är CE-märkt, vilket gäller fritidsbåtar som har tillverkats eller importerats efter 1998. Det är alltid importören som ansvarar för att båten är CE-märkt. En båt som är CE-märkt måste ha
- en tillverkarskylt med CE-märket
- en försäkran om överensstämmelse
- ett identifikationsnummer (CIN)
- en instruktionsbok.
Är det värt att köpa båt utomlands?
Att köpa båt utomlands kan helt klart ha sina fördelar, men det går inte att komma ifrån att det är omständligare än att köpa båten i Sverige. I slutändan är det du själv som måste avgöra. För vissa är det värt besväret, medan det för andra är tryggare att köpa båten på hemmaplan.
Om du väljer det senare alternativet är du varmt välkommen till oss på Bohlins. Här kan du göra en bra affär vare sig det gäller båt, båtmotor, trailer eller tillbehör. Självklart erbjuder vi också service och förvaring för din båt – allt för ett tryggare båtägande!
Hittar du inte det du söker eller vill du sälja ditt fordon till oss? Kontakta oss gärna!